ياسمين عز  :  جوزك لازم يلعب معاكي بلاي ستيشن ولو مش بيعرف خليه يتعلم 

نصحت الإعلامية ياسمين عز الشباب بالزواج من مهندسة، قائلة: “اتجوز مهندسة دي على الفرزاة وزي الكتاب ما بيقول..ومتصدقش اللي بيتقال عنهم أنهم مسترجلين ومش حلوين دول ملكات جمال وبتتعرف من حواجبها الاتنين قد بعض”.

 

وقالت ياسمين عز في حلقة اليوم من برنامجها: “يا سعدك يا هناك يا فرعون لو إتجوزت مهندسة، كفاية فخامة الاسم، عارف مصطلح على الفرازة وبنت زي الكتاب ما بيقول، ده معمول مخصوص علشان المهندسة”.

 

وأضافت: “إوعى تصدق الإشاعات المغرضة على جروبات الجامعة، إن بنات هندسة مسترجلين أو مش حلوين، أحلى بنات وأكثر أنوثة، كل خطوة عندها بحساب، وكل قرار محسوب بالمازورة، وحياتك معاها هتمشي بالمسطرة، سواء في مصروف البيت أو خزين المطبخ أو فواتيرك وأقساطك”.

 

وتابعت: “البنت المهندسة تتعرف من حواجبها، دايما هتلاقي حواجبها الاثنين زي بعض، ولما ترتبط بيها هتلاقي تطبيقة هدومك في الدولاب منظمة جدا، ومفيش المشكلة الأزلية، فين فردة الشراب يا مدام”.

 

وأضافت عز : “المفاجأة التي لا يعرفها الكثير من الرجالة إن المهندسة حريفة بلاي ستيشن، ومش بعيد تشيلك سكور، ومن أهم مميزات مراتك أو خطيبتك المهندسة إنها لما تعمل حلة محشي مش هتلاقي صباع ورق عنب مختلف عن التاني، وهتعملها برصة هندسية”.

 

وتفاعل العديد من المشاهدين مع تصريحات ياسمين عز، حيث أشاد البعض بفكرة الزواج من مهندسة، فيما رأى البعض الآخر أنها مجرد مبالغة.

 

وكتب أحد المشاهدين: “أنا متجوز مهندسة، وحقيقي هي أحسن حاجة في حياتي، ذكية، منظمة، وحنونة”.

 

وكتبت أخرى: “أنا مش موافق على كلام ياسمين عز، مش كل المهندسات حلوين، وفيه منهم اللي مسترجلين”.

 

وأكد آخر: “أنا مش هغير من قراري أني أتجوز مهندسة، هم أحسن زوجات في الدنيا”.

 

وعلى كل حال، فإن قرار الزواج من مهندسة أو من غير مهندسة هو قرار شخصي يرجع إلى كل فرد، ولا يوجد إجابة صحيحة أو خاطئة.

ahmed salem

مؤسسة مجلة كيميت الآن، حاصلة على درجة الماجستير، مؤمنة بالحريات والإنسانية، مهتمة بنشر الاخبار علي مستوي العالم ، فكما يقال أن القلم أقوى من السيف.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
ارسال اشعارات نعم لا شكرا