اقوي روشتة لعلاج تساقط الشعر وزياده طوله وكثافته 

افضل الطرق العناية بالشعر

تساقط الشعر يعتبر من اكبر المشاكل الا بتواجه ناس كتير جدا ولو لم نعرف السبب في نوع التساقط اللي عندنا للاسف هنعالجه بطريقة غلط فعشان كده انا النهاردة هقول لكم على الروشتة هتعالج معنا تساقط الشعر. الروشتة دي مش هتعالج التساقط بس. لا كمان هتساعد على زيادة كسافة الشعر. وزيادة طول الشعر.

 

الروشتة دي مناسبة للبنات ومناسبة للولاد علشان كل اللي بيتفرجوا علينا يستفيدوا وكمان المنتجات هتكون موجودة بداخل مصر وخارجها.

 

نوع التساقط اللي عندنا علشان نقدر ان احنا نمشي على العلاج المضبوط وهقول لكم على الروتين كامل. تمشوا عليه وان شاء الله هيقلل معكم مشكلة التساقط ده نهائيا. بس الاول حابين نفهم كزا نقطة قبل ما ندخل في الروشته عشان نبقى عارفين كل حاجة عن موضوع التساقط

دورة حياه الشعر

 

اول حاجة لازم نبقى عارفين ان الشعر له دورة حياة الدورة دي بيقع فيها الشعر ويبدأ ان هو ينمو بطريقة تانية جديدة وهكذا بس نبقى واخدين بالنا ان احنا لما نقول ان احنا عندنا تساقط لازم يكون واقع عندنا اكتر من مية شعرة في اليوم

 

لكن لو وقع عندنا اقل من كده فاحنا ده يعتبر في الرينج الطبيعي بتاع الشعر. اول مرحلة عندنا وهي مرحلة النمو دي بتبقى الشعراية فيها في عز شبابها كدهوت بيبقى واصل لها تغزية عالية جدا. تبدأ ان الشعراية تنمو بطريقة كويسة والمرحلة دي بتستغرق من سنتين لاربع سنين

مراحل نمو الشعر 

 

لازم برضو نبقى عارفين ان احنا المرحلة دي بتختلف من شخص للتاني وده اللي بيميز حد يكون شعره طويل عن حد شعره قصير ان مرحلة النمو دي بتطول او بتقصر يعني اكبر مثال ان احنا مسلا شعر الرموش وشعر الحواجب قصير عن شعر اللي موجود في راسنا

 

ان مرحلة النمو بتاعته بتاخد من حوالي خمسة وتلاتين يوم لاربعين يوم. فدي نقطة مهمة علشان كل الناس تبقى عارفة احنا ليه بنختلف في يعني سرعة طول الشعر بينا وبين بعضنا بس في العادي المفروض الشعر بيطول واحد سنتي كل شهر.

 

تاني مرحلة وهي المرحلة الانتقالية بتاعة الشعر  المرحلة دي يبدأ ان التغذية تقل ويبدأ الشعرة في التقلص و تستغرق حوالي من عندنا من اسبوعين لاربع اسابيع وبعد كده ندخل على المرحلة الاخيرة اللي بتبدأ فيها الشعراية بتقع بتاخد من حوالي من اربع لست شهور.

 

ما الشعراية تقع لازم نبقى برضو عارفين ان بصيلات الشعر مش كلها بتقع في نفس الوقت ومش كلها تنمو في نفس الوقت. نخش على تاني حاجة مهمة جدا وهي ازاي نحدد نوع التساقط اللي عندنا. هم في نوعين من التساقط وفي انواع تانية طبعا بتحتاج ان دكتور يكون مشخص بس اشهر نوعين من التساقط هم دول اللي هنتكلم عنهم النهاردة

تساقط الشعر التفاعلي

 

اول نوع اسمه تساقط الشعر التفاعلي ده هيكون نتيجة ان احنا تعرضنا لحاجة من الحاجات اللي انا هقول عليها دلوقتي. زي مسلا ان احنا في قشرة شديدة في فروة الراس. بنعمل استشوار بكميات كبيرة جدا مثلا ما يتعرضش علينا للصبغة والفرد بصورة كبيرة.

 

ده بيحصل نتيجة لخبطة في الهرمونات او بيحصل نتيجة نقص في مخزون الحديد مخزون الزنك نقص في هرمونات الغدة الدرقية. وعشان كده لو انتم حابين تطمني اكتر من موضوع النقص في الحاجات دي بتعملوا تحاليل مخزون حديد.

 

بتعملوا كمان تحليل هرمونات الغدة الدرقية طيب اه التساقط ده يميزه بايه او اعرف ازاي ان انا عندي التساقط التفاعلي ده ان انا مثلا تعرضت لضغط شديد او قلق نتيجة المزاكرة وخصوصا كتير جدا البنات اللي تشتكي.

 

الثانويه العامة ان انا  بسبب المزاكرة لقيت شعري يقع ده فجأة مرة واحدة تلاقوا ان الشعر وقع بكميات كبيرة جدا يعني ايه اللي مميزه ان انا بقول ان انا شعري وقع مرة واحدة او شعري وقع بكمية كبيرة جدا على عكس تساقط الشعر الوراثي.

 

هرمونات الذكورة طبعا احنا كلنا عارفين شكل تساقط الشعر الوراثي في الولاد بيكون عامل ازاي. بالنسبة للبنات يبدا ان الشعر يفضي من النص ويبدأ يظهر فيه فراغات فده يبدا ان هو يميزه ان هو بيبقى على مدة طويلة جدا ليبدأ ان هو الشعر يخف ويبدأ ان يظهر معنا فراغات.

 

وكده احنا قدرنا نميز انهو نوع تساقط عندنا علشان نقدر ناخد العلاج المناسب ليه نبدأ دلوقتي في الروشته بتاعتنا ولازم نبقى عارفين ان الروشته نمشي عليها مدة من تلت لست شهور مش اقل من كده علشان نلاقي نتايج كويسة جدا.

 

اول خطوة في الروشته ان احنا نستخدم كبسولات بحيس انها تشتغل على الشعرية من جوة بنبدأها بالفيتامين بنديها بالمعادن اللي محتاجاها وتقوي كمان معنا بصيلات الشعر من افضل واجمل الكبسولات.

 

هقول لكم مجموعة وانتم تختاروا على حسب اه يعني الميزانية وعلى حسب الرينج اللي انتم محددينه بس هقول لكم على مجموعة من افضل الكبسولات اللي بتعالج معنا مشكلة تساقط الشعر. اول حاجة هو بيريولين ان ده بيستخدم من مرتين لتلات مرات في اليوم. تاني حاجة معنا بيستخدم.

 

بعد الغداء. تالت حاجة ده برضو كبسولتين بعد الغداء. عندنا باي فيتا مرة. عندنا مرة. عندنا بنتجار بيستخدم تلات مرات في اليوم. ودي تعتبر من افضل الكبسولات اللي بتساعد معنا على علاج مشكلة تساقط.

هل تريدين شعر طويل وناعم …اتبعي هذه النصيحة

انا ما رضيتش اقول لكم حاجة واحدة بحيس ان يكون عندكم اللي هو يعني انكم تختاروا على حسب المتاح بالنسبة لكم وعلى حسب اللي انتم هتلاقوه تاني حاجة بقى وبتعتبر مهمة جدا شبه الكبسولات وهي اننا نستخدم امبولات او نستخدم على فروة الراس.

 

ان هو يقلل معنا التساقط ويحفز نمو الشعر ويزود كمان معنا من الدورة الدموية. لو كان تساقط الشعر وراسي فافضل حاجة متعارف عليها ومعمول عليها دراسات كتير جدا. وهو للاسف ديل اه دي يعتبر افضل حاجة وافضل علاج لتساقط الشعر الوراسي بنستخدمه.

 

خمسة في المية لو كان ولد وتركيز اتنين في المية لو كان بنت بيستخدم مرتين في اليوم بنحط فيه على فروة الراس وبنعمل مساج اهم حاجة ان احنا نغسل ايدينا كويس بعد ما نخلص ونبقى حريصين ان هو ما يقعش على وشنا او كده علشان ما يطلعش شعر في وشنا.

 

دي بتعتبر من الاحتياطات اللي احنا بنبقى واخدينها واحنا بنستخدم ولازم طبعا نستخدمه لفترة طويلة وما يقفش غير بطريقة معينة لو انتم قررتوا ان انتم توقفوه لكن هو في العادي المفروض ما يقفش.

 

لو عندك سوال اكتب في التعليقات وهنرد عليك

 

ahmed salem

مؤسسة مجلة كيميت الآن، حاصلة على درجة الماجستير، مؤمنة بالحريات والإنسانية، مهتمة بنشر الاخبار علي مستوي العالم ، فكما يقال أن القلم أقوى من السيف.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى